שיקום הפה ואסתטיקה דנטלית

תוכן עניינים

נכתב על ידי אינפומד | נבדק רפואית על ידי פרופ' זיו מזור

החיוך שלנו הוא במובנים רבים כרטיס הביקור שלנו, לכן חשוב שהוא יהיה אסתטי ומזמין בכל עת. כאשר בריאות חלל הפה, השיניים והחניכיים ירודה, מראה השיניים עשוי להיפגע וכך גם תחושת הביטחון העצמי שלנו. למרבה המזל ישנן אפשרויות טיפול בתחום של שיקום פה ואסתטיקה דנטלית אשר מאפשרות לתקן את הנזקים שנגרמו. בתחום זה יכול לעסוק מי שהתמחה ברפואת שיניים כמו גם בפריודונטיה ויש לו ניסיון רב בטיפולים הללו.

במאמר זה נלמד בצורה מעמיקה על סוגי הטיפולים השונים בתחום, כמו השתלת שיניים, טיפולי כתר, גשרים, שיניים תותבות ועוד. 

אילו טיפולי שיקום הפה ואסתטיקה דנטלית מבצעים במרפאתנו?

פרופ' זיו מזור - רופא שיניים מומחה לחניכיים

השתלת שיניים:

עבור מטופלים אשר איבדו שיניים רבות או אחת משיניהם בשל דלקת בחניכיים, חבלה ממקור חיצוני, מחלת העששת ועוד, נגרם נזק אסתטי שאותו ניתן לתקן באמצעות טיפולים של שיקום הפה ואסתטיקה דנטלית. הבה נכיר את האפשרויות השונות של השתלת שיניים.

שתלים דנטליים:

במקרה של אובדן שיניים ניתן להשלים את השיניים החסרות באמצעות שתלים דנטליים. ישנם מספר סוגים של שתלים כאלה:

  • שתלים בורגיים – אלו שתלים בעלי תבריג חיצוני, שלמעשה משמשים כתחליף לשרש השן הטבעית  ומוחדרים אל עצם הלסת. על גבי שתל זה ניתן לשקם ולבנות שן חדשה מודבקת או מוברגת.
  • שתלי להב – שתלים אלה הידועים גם בשם שתלי בלייד, הם בעלי קצה בצורה להב דק ושטוח. שתלים אלה משמשים להשלמת שיניים חסרות במקומות בחלל הפה שבהם עצם הלסת צרה בצורה יוצאת דופן.  שתלים אלה כיום פחות נפוצים כיום לשימוש, משום שהם נחשבים לפחות יציבים משתלים אחרים המוצעים בשוק. 
  • שתלים זיגומטיים – בשתלים אלה  משתמשים כאשר לא נותרה עצם מספקת בלסת העליונה להתקנת שתלים קונבנציונליים. השתלים הזיגומטיים מתחברים  ומעוגנים לעצם הלחי ומשום כך הם ארוכים במיוחד. 
  • שתלים פטריגואידים- שתלים הממוקמים בצד האחורי של הלסת העליונה ולמעשה מעוגנים בבסיס הגולגולת.

 

פעמים רבות הצורך בהשתלת שיניים נובע דווקא מבעיות בחניכיים, הפוגמות ביציבות השן, בשל חוסר בתמיכה מספקת. זאת בעקבות אובדן עצם בלסת או נסיגת חניכיים. במקרים כאלה יהיה צורך לבצע טיפולי חניכיים בטרם שתתאפשר ההשתלה.

ביצוע השתלה דנטלית מונחת מחשב:

שלב א' 

אנמנזה ואיסוף נתונים – בדיקה והערכת מצב הפה של הפציינט. מודעות להיגיינה אורלית, וצחצוח נכון פעמים ביום משחק תפקיד מכריע בהצלחת השתלה דנטלית. בדיקה האם קיים סיכון גבוה לעששת וניקוי אבנית לפני ביצוע ההשתלה.

פציינטים רבים פונים לקבלת מחיר, וביצוע השתלה דנטלית, או ביצוע השתלה והעמסה מיידית ביום אחד, וזאת ללא מודעות להיגיינה אורלית נאותה, והזנחה של שנים, עם צחצוח לקוי או אינו מספק

ראוי להדגיש, שגורמים כמו: מחלת חניכיים מתקדמת, עישון, מחלות סיסטמיות, היגיינה אורלית ירודה, יגבירו את הסיכון לכישלון השתלים

 

שלב ב׳ 

תכנון ההשתלה בתוכנת תלת מימד – בשלב טרום ניתוחי, מבוצע תכנון מקדים בשילוב של פענוח צילום סיטי, ותוכנת תלת מימד. בתוכנת תלת מימד ניתן לבחור את סוג השתלים (בורגי/צילינדרי), אורך, וקוטר השתלים. כמו כן ניתן לתכנן מראש את פיזורם המדוייק של השתלים בלסת תוך שמירה מדוייקת על מרווח בין השתלים. ניתן בנוסף לתכנן מראש שתלים מוטים, או שתלים בהטיה עם זוית מדוייקת בכל צד. בתוכנת תלת מימד כל התכנון מבוצע עם התייחסות לשיקום הסופי ולאסתטיקה דנטלית בסוף התהליך, מה שלא היה קיים בעבר. התכנון הממוחשב מגדיל את רמת הדיוק בהחדרת השתל, מקטין את הסיכון בפגיעה בסטרוקטורות אנטומיות (כלי דם, עצבים, רקמות רכות) ומקצר את תהליך ההשתלה.

 

שלב ג׳ 

ביצוע ההשתלה בעזרת מדריך סד כירורגי – השתלה ביום הניתוח מבוצעת בהרדמה מקומית, או תחת הרדמה כללית / סדציה עמוקה. סד כירורגי עשוי מסיליקון עם פתחים לקידוח המאפשר דיוק בהשתלה, ללא אפשרות לסטייה, ועדיפה על פני שיטה של ״יד חופשית״. באמצעות סד כירורגי שתוכנן מראש, ניתן להעביר את כל הנתונים שתוכננו במחשב לפיו של המטופל לרבות סוג השתל, פיזורו, אורך וקוטר השתל.

 

הסד הכירורגי מונח על שיניו של המטופל (במידה וקיימות) או מקובעת על עצם הלסת. דרך הסד הכירורגי מבוצע קידוח עם מקדחים בקטרים שונים. לאחר סיום הקידוח מוחדרים השתלים דרך הסד לצורך דיוק מירבי. תהליך השתלת שתלים מונחה מחשב מקצר את פרוצדורת ההשתלה ומעלה את רמת הדיוק בביצוע ההשתלה הדנטלית. השיטה עדיפה על פני השיטה של קידוח ״ביד חופשית״.

 

תכנון השתלה מונחת מחשב, וביצוע סד הכירורגי, משמשים כלי עזר ומדריך המכוון את הרופא המשתיל במיקום השתלים המאפשר דיוק מירבי שתוכנן מראש ללא הפתעות. הפציינט אינו תלוי עוד ״ביד החופשית״ של המשתיל, ובמצב רוחו ביום ההשתלה. המחשב מחשב פרמטרים מדוייקים בתוכנת תלת מימד. השיטה מתאימה במיוחד כאשר מבוצעים שתלים מוטים בהטייה הכוללת זויות מדוייקות של החדרת השתלים.

הרמת סינוס:

לעיתים רבות המטופל סובל ממחסור בעצם באזורים אחוריים של הלסת העליונה. עובדה זו נגרמת בעקבות מחלת חניכיים או בשל עקירה. בנוסף בלסת העליונה קיים חלל אוויר המצוי בחלקה האחורי והקרוי הסינוס המקסילרי. חלל זה משתרע מעל לשורשי השיניים מאזור הניב בקדמת הלסת ועד לאזור שן הבינה בקצה הלסת. לסינוס צורת פירמידה בת 4 צלעות ולו נפח של כ 15 עד 20 סמ”ק. הגדלה בנפח חלל זה גורמת לאובדן גובה עצם נוסף.

במקרים בהם אין מספיק גבה של עצם עד לחלל האנטומי של הסינוס המקסילרי יש צורך בהשתלת עצם ורטיקלית כדי לאפשר השתלה של שן. במקרים אלו מתבצע הליך הקרוי הרמת רצפת הסינוס תוך מילוי עצם עובדה שתאפשר החדרת שתל דנטלי שיהיה מוקף עצם מכל צדדיו.

ישנם שני סוגים של הרמת סינוס:

הרמת סינוס סגורה שבה המחסור בעצם אינו גדול, כך שניתן להחדיר את שתל העצם יחד עם השתל הדנטלי, שיטה המאפשרת ביצוע של כל תהליך הטיפול במפגש אחד בלבד. יתרונה של שיטה זו היא בעיקר היותה לא פולשנית ועלכן תופעות הלואי לאחר הטיפול הן כמעט זניחות. ישנה הרמת סינוס פתוחה, שבה המחסור בעצם הוא משמעותי, כך שנדרשת השתלת עצם כשלב ראשון ולאחר ששתל זה נטמע בעצם הלסת, ניתן להתקדם להשתלת שתל דנטלי. הרמת הסינוס הפתוחה הינה הליך אגרסיבי יותר מהרמת הסינוס הסגורה ומלווה בדר"כ באי נחות מקומית למשך מספר ימים לאחר ביצוע הפרוצדורה. 

מרבית הרמות הסינוס המתבצעות במרפאתנו הינן סגורות ולא פולשניות. הן מבוצעות בשיטה חדשנית הקרויה אוסיאודנסיפיקציה.

השתלת עצם:

במצבים רבים כמו לאחר עקירות שיניים, מחלת חניכיים או טראומה חלה ספיגה של עצם הלסת עובדה המקשה על התקנת שתל דנטלי. במצבים אלו יש צורך בשחזור העצם האבודה – הליך הקרוי השתלת עצם.

החומר  בו משתמשים לצורך ביצוע השתלות עצם נחלק למספר סוגים:

  1. חמר ממקור אוטוגני- הכוונה לחומר עצם עצמית שנלקחת מאותו המטופל ומקורה או באזור אחר של הלסת או מהאגן. ניתן להשתמש בשיניים עקורות של אותו המטופל שעוברות תהליך טחינה וסטריליזציה ומוחזרות למטופל כחמר עצמי.
  2. חומרים שמקורם בתורם מן החי – יכולה להיות עצם מתורם אנושי או מבעלי חיים.
  3. חומרים סינתטיים .

עיקרון הפעולה של מרבית חומרים אלו הוא בעידוד יצירת עצם עצמית של המטופל תוך ספיגה איטית והחלפת החמר המושתל בעצם חדשה.

על מנת לזרז את השתלת העצם וקליטתה נעשה שימוש גם בפקטורי גדילה שונים הנלקחים מדם המטופל. ההליך הכירורגי בהשתלות העצם משלב גם לקיחת דם מהמטופל, העברתו בצנטריפוגה מיוחדת שמפרידה את הדם ומאפשרת לנו להשתמש רק באותו החלק שמעודד ומזרז את צמיחת העצם.

צנטריפוגה להפקת טסיות עשירות בפיברין – PRFמחקרים רבים שנערכו לאחרונה הראו את הפוטנציאל של התאים הלבנים לטפל בדלקת. בעזרת הפקת דם ממטופל עצמו ויצירת טסיות עשירות בפיברין ניתן להגדיל את אפקט האצת בניית העצם באתר המושתל בעזרת ממברנות/ יריעות פיברין.

ממברנת פיברין מכילה:

  • פיברין (דבק ביולוגי ) שגורם לריפוי מהיר של ריקמה רכה
  • תאים לבנים (לימפוציטים) המונעים התפתחות של החיידקים באתר המושתל
  • טסיות עשירות בפקטורי גדילה הגורם להייווצרות כלי דם חדשים
  • קיומם של חלבוני   – BMP2 בעלי תפקיד מרכזי בבניית עצם

יתרונות השיטה :

מופק מדם אוטולוגי (דם של המטופל עצמו) ללא שימוש בטרומבין הטרולוגי ובחומר נוגד קרישה

מזרז ומשפר את ריפוי הרקמות הרכות והקשות

ניתן להשאיר את הממברנה חשופה ולכן אין צורך לבצע ״שמיכה״ או מטלית של החניכיים וביצוע של מניפולציות למתיחת חניכיים

ניתן להסיר את התפרים לאחר 3 ימים ובמקרים מסויימים להימנע מתפרים

חיסכון בתחליפי עצם ובעלות נוספת למטופל

ממברנה ביולוגית בעלות מינימלית הן למטופל והן לרופא המטפל

לא גורם נזק או אלרגיה כלל. לכן אין חשש משימוש בו.

כתר דנטלי :

בתחום של אסתטיקה דנטלית טיפולי כתר הם נפוצים למדי והם מסייעים בשחזור מראה השיניים במקרים של הרס השן בעקבות עששת, טיפול שורש או חבלה. מטרת הכתר היא להחליף את כותרת השן אשר נפגמה או הוסרה. הכתר מתיישב על גבי השן הקיימת, לאחר השחזתה והתאמתה לכתר המיועד. 

פעמים רבות טיפול כתר הוא טיפול משלים לטיפולי שורש. במהלך טיפול שורש יש צורך בניקוי יסודי והסרה של רקמות מתות בתעלות השורש של השן. פעמים רבות במהלך טיפול השורש יש צורך בהסרה רבה של חומר שן, כדי להגיע לשורשיה. לכן, נדרש כתר כדי להעניק לה מראה טבעי ואסתטי.

מלבד במקרה של טיפול שורש ישנם עוד מקרים דנטליים שבהם עולה הצורך בטיפול כתר, למשל במקרים שבהם נגרמה חבלה לשן ממכה חיצונית, או במקרים שבהם המטופל לוקה בעששת. לעיתים הסיבה המביאה לצורך בטיפול כתר היא אסתטית בלבד. טיפולי כתר במרבית הפעמים הם האפשרות הטובה ביותר לטיפול של שיקום הפה. יחד עם זאת, במקרים שבהם הסיבה לטיפול אסתטית בלבד, ייתכן כי רופא השיניים ימליץ למטופל על טיפול ציפוי שיניים במקום טיפול הכתר.

לאחר טיפול השורש יתקין רופא השיניים כתר זמני על שיניו של המטופל. זאת משום שרופא השיניים יצטרך להשחיז את שיני המטופל כהכנה לכתר ולהזמין כתרים קבועים אשר יתאימו בצורה המושלמת לשיני המטופל.

בעבר, בוצעו כתרי חרסינה מאוחה למתכת בסיס לא אצילה – PFM. ביצוע כתר על בסיס מתכת או בשפת העם ״ברזל״ גורם להתפרקות של היונים ולדלקת חניכיים, להכחלה באזור, לדימום, ולנסיגת חניכיים. כמו כן הקלינאי היה מבצע השחזה של השן מתחת לחניכיים על מנת "להחביא״ את פס המתכת לצורך אסתטי ולהשחזה מסיבית של השן. לפי הספרות לאחר 10 שנים צריך להחליפה. 

כיום, עם מהפכת השוק הדנטלי וברפואת השיניים האסתטית מבוצעים כתרי חרסינה מונוליטיים, אשר מבוצעים מבלוק של חרסינה – כתר E-MAX או מחרסינה מאוחה לכיפת זירקוניה – PFZ. 

היתרונות של כתרים אסתטיים עולים על כתר קונבנציונלי בכל הפרמטרים אך עלותו יקרה יותר ויכולה להיות בפי המטופל מעל 20 שנה ללא גירוי באזור החניכיים. 

החניכיים מגיבות טוב לזירקוניה או לחרסינה מלאה בדיוק כמו לשימוש בזהב שנעשה בעבר. באמצעות מיקרוסקופ מבוצעת השחזה על פי קונספט של השחזה זעירה ולא פולשנית, עם מקדחים זעירים וללא ביצוע טיפול שורש. 

כתרים אסתטיים מדמים שן טבעית עם שקיפות מקסימלית. התוצאות מדברות בעד עצמן והפציינטים מאוד מרוצים מהתוצאה האסתטית 

גשר דנטלי :

במקרה של אובדן של מספר שיניים אפשרות השיקום השמרנית היא גשר. הוא מותקן היכן שישנו חוסר בשיניים ומעוגן באמצעות שני כתרים  או יותר בשני צדדיו על גבי שיניים קיימות. בטרם התקנת הגשר יהיה צורך להשחיז את כותרות השיניים שעליהן יורכבו הכתרים אשר יעגנו אותו למקומו. 

 

ישנם סוגי גשרים שבהם העיגון של הגשר נעשה על גבי שן אחת בלבד ולא על שתיים. ישנם גם סוגי גשרים המוצמדים אל השיניים האחוריות בפה, שיטה אשר מייתרת את הצורך בהשחזת השיניים. 

יחד עם זאת שיטה זו אינה מתאימה לרוב הגדול של המטופלים, שכן לגשר זה יש סיכוי גדול יותר להשתחרר ולצאת ממקומו.

החומרים מהם עשויים הגשרים יכולים להיות זירקוניה או חרסינה מאוחה למתכת.

שיניים תותבות:

בעבר, שיניים תותבות היו הבחירה הנפוצה ביותר עבור אלה אשר סבלו מאובדן שיניים. שיניים תותבות הן טיפול שחזור שמטרתו להשלים גם שיניים חסרות וגם רקמת חניכיים חסרה. כלי טיפול זה הוא נשלף ואינו קבוע. בשל ההתפתחות המדהימה בתחום של שיקום שיניים ואסתטיקה דנטלית, הופיעו פתרונות עמידים ואסתטיים הרבה יותר לעומת שיניים תותבות. למשל, השתלת שיניים מאפשרת למטופל ליהנות מטיפול קבוע, אשר דורש פחות זמן הסתגלות ולמידה של הטיפול מאשר בשיניים התותבות. לכן, כיום שיניים תותבות הן כבר לא בחירה נפוצה ביותר ונראה כי השכיחות שלהן נמצאת בירידה מתמדת.

יישור שיניים:

הטיפול של יישור שיניים יכול לשמש גם למטרות אסתטיות וגם למטרות תיקון של סגר שאינו תקין או כהכנה לשיקום השיניים באמצעות שתלים או ציפויי שיניים, בשל אובדן שיניים, רווחים, שיניים שבורות או סדוקות ועוד. 

במקרה של סגר שאינו תקין, כאשר השיניים אינן נוגעות האחת בשנייה בצורה הנכונה, עשוי המטופל לסבול מכאבים במפרק הלסת, קושי בלעיסה, עיוות במבנה הלסת ועוד. מצבים אלה אינם יוצרים אך ורק קושי פיזי עבור המטופלים, אלא יש ביכולתם להשפיע על מצבם החברתי ותחושת הביטחון העצמי שלהם. לכן, ישנה חשיבות גדולה לטיפול ביישור שיניים. בעבר הטיפול המסורתי של יישור השיניים יצר מראה שאינו אסתטי, בשל הסמכים הבולטים לעין אשר היו מורכבים על פני החלק הקדמי של השיניים, אך כיום עם פתרונות חדישים של יישור שיניים שקוף או גשר פנימי, ניתן לקבל טיפול של יישור שיניים בעל מראה אסתטי שאינו נראה לעין.

הלבנת שיניים:

ישנם מטופלים שאצלם מופיעים שינויים בצבע השן, אשר נעשית צהובה או כהה בשל עישון, שימוש בתרופות מסוימות או שתיית קפה. שינויי צבע אלה יוצרים פגיעה במראה השיניים. טיפולי הלבנת שיניים מסייעים למטופלים ליהנות ממראה שיניים לבנות וזוהרות, למראה אסתטי מושלם. 

סוגי הלבנת שיניים:

הלבנה / הבהרה ביתית – הבהרה שמתבצעת באמצעות סדי הלבנה אינדיבידואליים של הפציינט וחומרי הלבנה ביתית בריכוז הנע בין 10% לבין 22%. התהליך ארוך יותר ונע בין 2 עד 4 שבועות בממוצע. הפציינט מניח בתוך סד פלסטי בכל תבנית שן חומר הבהרה בגודל של אפונה ומניח על שיניו לפחות לשלוש שעות במהלך היום ולפי הנוחות שלו. שישה ימים מניחים חומר הבהרה ויום מנוחה ככה במשך 4 שבועות. רצוי להשתמש בתקופה של הבהרה ביתית במשחה לשיניים רגישות ולהיגמל ממשקאות חמים / קרים (קפה, תה, יין, משקאות תוססים) ולהימנע ממזונות המכילים צבעי מאכל על מנת לא לפגוע בהבהרה עצמה.

הלבנה / הבהרה במרפאה – הבהרת שיניים נעשית ע״י מקור אור – לייזר (קרינה אולטרא סגולה) עם מי חמצן בריכוז של 35%. הלבנה נעשית בישיבה אחת במרפאת שיניים, על ידי רופא שיניים בלבד (שינניות לא מוסמכות לבצע הבהרה). 

תחילה מבצעים בידוד של החניכיים על מנת למנוע צריבה וכוויה, מניחים חומר הבהרה על זגוגית השן, ומשתמשים בתאורת מסוג לייזר, המנורה מופעלת ממרחק קצר, למשך שלושה סבבים של 20 דקות כל אחד מהם. 

במהלך פעולת החימום, מואצת פעילות החומר המבהיר. הטיפול נמשך כשעה נטו וכשעה וחצי ברוטו. התוצאה המושגת לאחר ההבהרה הינה זהה לתוצאה ביתית עם סדי הלבנה. היתרון של השיטה הינו מהירות, נוחות, וחיסכון של זמן. 

לאחר ההבהרה מופיעה רגישות קלה, הפציינט נשלח עם משחה לשיניים רגישות ונגמל במשך 48 שעות מחומרים פיגמנטים וצבעי מאכל.

ציפוי שיניים:

עבור מי שמחפש פתרון אסתטי בלבד עבור השיניים, ציפוי שיניים הוא הטיפול האולטימטיבי. טיפול זה נעשה באמצעות הלבשה של ציפוי התואם את מראה וצבע השיניים ליצירת חיוך זוהר ולבן. 

מדובר בטיפול עמיד ביותר הדורש הסרה מועטה יחסית של חומר השן. במקרים מסוימים טיפול זה יכול לסייע גם בטיפולי מנשך לקוי. 

החיסרון היחיד של טיפול זה הוא מחירו היקר, אך עמידותו לאורך זמן מפצה על חיסרון זה. 

שיניים עם גוון אפרפר או שיניים קצרות, שחוקות, או לא יפות ברות תיקון על ידי השחזה זעירה ולא פולשנית והדבקה של ציפויי חרסינה מונוליטית. 

ציפוי חרסינה היינו ציפוי היכול לנוע בעובי של 0.5 -1 מ״מ דומה לעדשת העין, ונדבקת על משטח האמייל באזור קדמי בלבד – משטח בוקלי, לצורך אסתטי. ההדבקה של הציפוי נעשה עם קומפוזיט צמנט והופכת חלק בלתי נפרד מהשן. ציפויי חרסינה מאוד פופולאריים בעולם, ומבוצעים באופן שכיח מאוד.

 

בעיה דנטלית

אפשרויות טיפול

שיניים חסרות

  1. התקנת גשר קבוע
  2. שתלים דנטליים

חוסר של שן אחת

  1. שתל דנטלי
  2. התקנת גשר 

ליקויים אסתטיים בשיניים

  1. ציפויי שיניים
  2. הלבנת שיניים
  3. התקנת גשר

שחיקה של השיניים

  1. התקנת כתרים
  2. התקנת גשר

חוסר שיניים בכל קו הלסת

  1. השתלת שתלים דנטליים

לסיכום, האסתטיקה הדנטלית שלנו היא מרכיב חשוב מחיינו החברתיים, במיוחד בעידן שבו אנו נחשפים אל מול אנשים רבים ברשתות החברתיות. לכן, חשוב לשמור על האסתטיקה הדנטלית שלנו בעזרתו של רופא שיניים מוסמך ומנוסה. אם אתם זקוקים לסיוע בשיקום הפה והאסתטיקה הדנטלית שלכם, אנו מזמינים להגיע אלינו לפגישת ייעוץ. לקביעת תור לייעוץ עם רופא שיניים אתם מוזמנים להתקשר אלינו במספר: 077-3630360.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​